Miksi joulupukki on punainen?

Punainen väri liittyy erottamattomasti joulupukin kuvaan. Oletko koskaan miettinyt, miksi joulupukki on punainen? Vastaus tähän kysymykseen on itse asiassa monimutkaisempi ja mielenkiintoisempi kuin miltä se näyttää. Tässä artikkelissa tarkastelemme tämän värivalinnan alkuperää ja sitä, miten siitä on vuosien varrella kehittynyt yleisesti tunnustettu symboli.

Sisältö


Toggle

Joulupukin varhaiset esitykset: uskomuksen ja perinteen välillä

Hahmo
Joulupukki
juontaa juurensa monista historiallisista ja mytologisista hahmoista. Osa näistä hahmoista liittyi punaiseen väriin, osa ei.

Pyhä Nikolaus, vaikutusvaltainen kristillinen hahmo

Yksi nykyaikaisen
Joulupukin
hahmon esi-isistä
on
Pyhä Nikolaus
, 4. vuosisadan kristitty piispa, josta tuli erilaisten ryhmien, muun muassa lasten ja merimiesten, suojeluspyhimys. Hän oli tunnettu suuresta anteliaisuudestaan ja ystävällisyydestään. Perinteiset kuvat Pyhästä Nikolauksesta esittävät hänet usein pukeutuneena punaiseen, koska hän oli piispa, joka käytti punaisia pukuja uskonnollisissa seremonioissa. Tämä varhainen assosiaatio punaiseen väriin saattaa olla alkuperä
modernin
joulupukin

värivalinnalle.

LISÄTIETOJA: Joulupukin tonttujen salaisuudet: niiden nimet, roolit ja
historia

Muita kulttuurisia ja folkloristisia vaikutteita

Muut mytologiset ja folkloristiset hahmot ovat myös vaikuttaneet
Joulupukin
hahmon luomiseen
, kuten skandinaavinen jumala Odin tai englantilainen hahmo nimeltä Father Christmas. Nämä hahmot eivät kuitenkaan liittyneet erityisesti punaiseen väriin.

Mainonnan vaikutus joulupukin nykyaikaiseen representaatioon

Vaikka
joulupukin
alkuperäisen värin
punainen
väri

valinnan
voidaan katsoa johtuvan edellä mainituista historiallisista ja uskonnollisista vaikutteista, joulupukin erottamaton liittyminen tähän väriin johtuu pääasiassa mainonnan roolista hahmon popularisoinnissa.

Siirtyminen vihreästä punaiseen Coca-Colan ansiosta

Ennen 1930-lukua joulupukki kuvattiin yleensä erivärisissä vaatteissa, muun muassa vihreässä, joka yhdistettiin talveen ja juhlakauteen. Vuonna 1931 virvoitusjuomabrändi
Coca-Cola kuitenkin pukki punaista.

lanseerasi mainoskampanjan, jossa iloinen, pullea joulupukki oli pukeutunut kokonaan punaiseen. Kampanja oli niin menestyksekäs ja niin laajalti tunnettu, että se kiinnitti ikuisiksi ajoiksi
yleiseen mielikuvaan punaiseen pukeutuneesta
joulupukista
.

On tärkeää huomata, että vaikka Coca-Colan mainoksella oli ratkaiseva rooli punaisiin pukeutuneen joulupukin kuvan popularisoimisessa, brändi ei keksinyt tätä väriä hahmolle.

Punaisen joulupukin imagon vakiintuminen mainonnan ja median kautta

Coca-Colan suositun kampanjan jälkeen myös muut tuotemerkit ja yritykset ovat käyttäneet mainonnassaan punaiseen pukeutuneen joulupukin kuvaa, mikä on osaltaan vahvistanut tätä mielikuvaa suuren yleisön keskuudessa. Lisäksi media, kuten elokuvat, televisiosarjat ja lastenkirjat, ovat myös omaksuneet tämän hahmon representaation.


LUE MYÖS: Rudolfin, poron, jolla on punainen nenä, mysteeri

Punaisen värin symboliikka joulupukille

Historiallisten ja mainosvaikutusten lisäksi joulupukin punaisella värillä on myös tiettyä symboliikkaa, joka osaltaan vaikuttaa sen yleismaailmalliseen vetovoimaan.

Lämpimyys ja ystävällisyys

Punainen nähdään usein lämpimänä ja kutsuvana värinä, joka yhdistetään rakkauteen, intohimoon ja anteliaisuuteen. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin kuvaan joulupukista rakastavana ja huolehtivana hahmona, joka osoittaa suurta anteliaisuutta lapsille ympäri maailmaa.

Juhlanäkökulma

Punainen väri on hyvin läsnä juhlakauden aikana, ja sitä käytetään koristeluissa, kuten kynttilöissä, seppeleissä ja nauhoissa. Tämä punaisen värin hallitsevuus joulujuhlissa vahvistaa joulupukin ja tämän juhlakauden välistä yhteyttä.

Yhteenvetona
: miksi joulupukki on punainen?

Yhteenvetona voidaan todeta, että on useita syitä siihen, miksi joulupukki on punainen
:

  • Pyhän Nikolauksen vaikutus, joka on nykyaikaisen joulupukin hahmon esi-isä ja joka kuvattiin yleensä punaisena.
  • Mainoskampanjoiden, erityisesti Coca-Colan mainoskampanjoiden, ratkaiseva rooli punaisiin pukeutuneen joulupukin kuvan popularisoinnissa ja vakiinnuttamisessa.
  • Punaisen värin symboliikka, joka liittyy lämpöön, ystävällisyyteen ja juhlallisuuteen.

Tänä päivänä
joulupukkia on vaikea kuvitella ilman punavalkoista asua. Tästä väristä on tullut erottamaton osa tämän ikonisen hahmon kuvaa, sillä se kuvastaa hänen anteliaisuuttaan, rakkauttaan lapsia kohtaan ja joulunajan juhlavaa henkeä.


LUE MYÖS: Joulupukin iän ja
syntymäajan mysteeri

Samankaltaisia artikkeleita
:


Joulupukin porot: Tutustu niiden nimiin ja
tarinoihin


Joulupukin jäljillä: miten seurata häntä ympäri maailmaa?


Joulupukin mysteeri: Onko hän todella olemassa?


Opi piirtämään joulupukki askel askeleelta

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *